Het gaat allemaal om de velg

Heuver Bandengroothandel is niet alleen gespecialiseerd in banden voor trucks, trailers, OTR-machines en landbouwmachines, maar ook in de bijbehorende velgen. Deze vormen een essentieel onderdeel bij een effectief gebruik van banden.
Het gaat allemaal om de velg

Bij professioneel gebruik worden vaak stalen velgen gebruikt. Heuver heeft voor alle gangbare bandenmaten passende velgen op voorraad. Gaat het om een speciale maat, dan zorgen wij ervoor dat er zo snel mogelijk een passende velg wordt geleverd. Dit hoort bij onze service; 'nee' zeggen is geen optie.

De dertigers

Onze vaste leveranciers, die ons in staat stellen uitsluitend aan de Europese markt te leveren, weten alles van wielen. De meeste wielen bestaan uit verschillende onderdelen die tot één wiel worden samengevoegd. Dit is vooral het geval bij snelheden van meer dan 30 km/u.
Het principe achter het moderne wiel stamt uit de jaren dertig van de vorige eeuw. Dit betekent echter niet dat de modernste technologie niet wordt toegepast. Moderne stalen wielen worden zorgvuldig vervaardigd met behulp van de nieuwste machines en robottechnologie.

Veel variatie

De termen velg, wiel, naaf (schijf of plaat) en ring worden vaak door elkaar gebruikt. Verschillende rollen staal, moderne lasersnijmachines en de beste lastechnieken worden gebruikt om de velg en de naaf te maken die - elk in dikte variërend van enkele millimeters tot bijna twee centimeter - samen het wiel vormen. Dergelijke wielen zijn verkrijgbaar in verschillende breedtes en diameters. De grootte wordt bepaald door het beoogde doel.

Productie

Moderne stalen wielen moeten een zo laag mogelijk tarragewicht en een zo hoog mogelijke wielbelasting bieden; zonder te vervormen. De velg en de naaf worden tijdens het productieproces automatisch gemonteerd en gelast. Dit alles gebeurt binnen zeer strikte parameters. Dan volgt het spuitproces, dat in verschillende lagen plaatsvindt en een elektro-cataforese proces omvat om een effectieve hechting en de best mogelijke bescherming te creëren. Dit is zeer belangrijk voor de levensduur van het wiel.

Montage

Wielen worden op verschillende manieren gemonteerd (gecentreerd): met bouten, met de as of met beide. Bij vervanging krijgen de richtlijnen van vrachtwagen-, machine- of trailerfabrikanten in alle gevallen voorrang. Wielproducenten voorzien in alle beschikbare mogelijkheden. De bouten worden eerst diagonaal aangebracht en vervolgens met een momentsleutel tot de vereiste koppelwaarde (kracht) aangedraaid. Een controle moet worden uitgevoerd nadat de eerste honderd kilometer na (her)montage zijn afgelegd.

Offset

Afhankelijk van het doel en de richtlijnen zijn er drie soorten offset voor velgen: de naaf gelast op de middellijn van de velg (nul offset); de naaf meer naar de buitenrand (positieve offset); of de naaf meer naar de binnenrand (negatieve offset) van de velg.

Verschuiving

Langzaam maar zeker zullen we een verschuiving zien naar lichtere wielen. Dit betekent dat aluminium en composiet een (nog belangrijkere) rol gaan spelen. Aluminium wielen zijn bijvoorbeeld ongeveer 30% lichter dan stalen wielen. Dit vermindert het gewicht van de hele combinatie en dus het brandstofverbruik. De volgende stap in de wielontwikkeling zijn composiet wielen, die nog eens 30% lichter zijn en veruit de beste resultaten bieden als het gaat om sterkte. Heuver Bandengroothandel gelooft dat deze relatief nieuwe wielproductietechnologie een grote rol zal spelen in de toekomst.

Wil je meer weten?

Heeft u advies nodig? Neem dan contact met ons op, onze experts helpen u graag verder. Neem contact op met onze experts via +31 (0)523 - 850 850 of per e-mail naar info@heuver.com. U kunt ook al onze kennisartikelen lezen op onze kennis-pagina.