Stalen krachtpatsers
3-delig of 5-delig
Voor grondverzetmachines hebben we vooral te maken met het 3- of 5-delige wiel. Hoe ziet u nu het verschil? Het 3-delige wiel bestaat uit velg, flens en afdichtring. Het 5-delige wiel kent velg, twee flensen, opsluitband en afdichtring. Is het een 5-delig wiel, dan ziet u altijd een losse opsluitband. Bij het 3-delige wiel zijn velg en opsluitband één geheel. In beide gevallen wordt tussen de velg en de flens respectievelijk opsluitband een rubber afdichtring geplaatst. Hiermee wordt voorkomen dat lucht ontsnapt.
Alles draait om de schotel
Vast onderdeel van het wiel is de schotel. Deze is, afhankelijk van gebruik en voorschriften, op de hartlijn van de velg gelast, of meer naar buiten (positieve offset) of meer naar binnen (negatieve offset). De positie van de schotel geeft ruimte aan de remtrommel. Tegelijkertijd is zijn positie bepalend voor de spoorbreedte, de handling en het laadvermogen (belasting) per wiel.
Montage
Wielen monteert u gecentreerd op het voertuig. Dat kan op één van deze drie manieren: op basis van de bouten, op basis van de as en op basis van beide.
Bij de montage zelf worden de bouten kruiswijs aangedraaid en met de momentsleutel met het juiste aandraaimoment (kracht) vastgedraaid. Dit aandraaimoment geeft de fabrikant in de voertuigspecificaties. Na de eerste honderd kilometer na (her)montage, dient u de bouten te controleren.
Tips:
- Maak velgen schoon voor montage
- Controleer goed of de inzet voor standaard velgen is of dat er versterkte velgen vereist zijn
Meer weten?
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met onze experts via +31 (0)523 850 850. Verder leest u alles over grondverzet op onze grondverzet kennispagina.