Wat is het verschil tussen een radiaalband en diagonaalband?
Radiale banden
Radiale banden zijn in 1946 ontwikkeld. In de bandenwereld was er behoefte aan een flexibelere band welke meer schokken van het wegdek kon opvangen. Deze band is ook sterker, wat ervoor zorgt dat meer vermogen van de machine gebruikt kan worden.
Bij radiaalbanden zijn stalen koordlagen loodrecht op de hiel van de band geplaatst en is een gordel op het karkas aangebracht. Doordat koordlagen loodrecht op elkaar staan, zijn de zijwanden van radiale banden erg soepel.
Voordelen radiaalbanden
- Goed stuurgedrag en beter wegcontact
- Hoger rijcomfort door flexibiliteit van de wang
- Geringe hitte-ontwikkeling in de band bij hoge snelheden
- Hogere weerstand tegen beschadigingen op het loopvlak
- Lager brandstofverbruik
Nadelen radiaalbanden
- Minder stabiel in de wang bij zware lasten
- Gevoeliger voor inrijdingen in de wang
Diagonale banden
Vanaf 1898 worden diagonale banden gebruikt in plaats van vol-rubberbanden. In de auto-industrie was dit de standaard, voor de introductie van radiaalbanden. Bij diagonale banden bestaan de karkaslagen uit nylonkoorden. Deze zijn in het loopvlak en de zijwand kruislings over elkaar geplaatst in een hoek van 55 graden. Diagonale banden worden met name ingezet voor werkzaamheden in de haven, veelal onder reachstackers.
Voordelen diagonaal banden
- Hoge stabiliteit van het voertuig
- Hogere weerstand tegen beschadigingen aan de zijwanden
Nadelen diagonaalband
- Grote rolweerstand, waardoor de band snel opwarmt
- Minder comfortabel door de stugheid van de band
- Verhoogd brandstofverbruik
Over Heuver
Registreren en contact
Wilt u toegang tot onze webshop? Vraag hier uw account aan.
U krijgt van ons altijd een deskundig en gedetailleerd advies. Neem contact op met één van onze deskundige medewerkers via +31 (0)523 850 850 of vul het contactformullier in.
Neem contact met ons op- Say hi
- Hi volume
- Hi speed
- Hi score
- Hi class