Opbouw van een radiale band
Onderdelen van een radiaalband
Radiaal karkas
Radiaalbanden hebben veel te verduren. Daarom moet het radiale karkas, zeker bij landbouw en grondverzet banden, flexibel, stabiel en sterk zijn. Daarom worden meerdere koordlagen van rayon, nylon, polyester of staal, haaks op de rijrichting aangebracht. Van hiel tot hiel lopen de radiaalkabels evenwijdig en onder een hoek van 90 graden.
De sterkte van het karkas is afhankelijk van:
- Het aantal koorden
- De kwaliteit (treksterkte en elasticiteit van het koordmateriaal)
- Het aantal koordlagen
De sterkte van het karkas bepaalt de maximale bandenspanning. De bandenspanning en het luchtvolume bepalen op hun beurt de maximaal toelaatbare belasting (het draagvermogen) op de band. Omdat het volume bij landbouw en grondverzet banden bij elke situatie sterk varieert, ontstaan er verschillen in het draagvermogen en toelaatbare snelheid van deze banden.
Gordel en koordlagen
Op het karkas wordt de gordel van een band aangebracht die bestaat uit twee of een veelvoud hiervan, diagonaal lopende koordlagen. De gordel van een band vormt één geheel met het loopvlak, waardoor deze tijdens het rijden niet in lengte verandert. De gordel dient ervoor om samen met het loopvlak een stijf, stabiel geheel te vormen.
Loopvlak met profiel
Het meest besproken deel van de band dat met de bodem of het wegdek in contact komt. Het loopvlak is gemaakt van rubber en binnen het landbouw en grondverzet segment is er een enorme variatie aan loopvlakontwerpen, oftewel: profielen. Het bieden van tractie dan wel een grote weerstand tegen insnijdingen, zijn vaak bepalend voor de keuze van het juiste profiel. Daarnaast kan per band de diepte van het profiel enorm verschillen. Het loopvlakrubber moet altijd goed bestand zijn tegen scheurvorming, buiging, vervorming en slijtage.
Schouders
De schouders vormen de overgang tussen het loopvlak en de wangen.
Wangen
De wang van de band geeft een verend vermogen, oftewel flexibiliteit aan het karkas. Hierdoor kan de radiaalband vervormen en schokken dempen. De wangen van de band moeten goed bestand zijn tegen weersinvloeden, trillingen en beweging. Het rubber van de wangen is opgebouwd uit een elastisch rubbermengsel. Dit rubber beschermt het karkas. De bandaanduidingen staan ook op de wang van de band.
Hielen
De hielen zorgen voor een verbinding tussen band en velg. Hiermee wordt het slippen op de velg voorkomen. Aan de buitenkant van de hiel is een ‘breaker’ aangebracht die als bescherming dienst doet. Dit voorkomt tevens het indringen van zand en vuil. Door de relatief grote diameter en de lage velgrand mag men de grondverzetband bij montage maar tot een beperkte druk oppompen. Dit wordt de montagedruk genoemd. Bij het overschrijden van deze druk kan de hiel over de velgrand worden gedrukt, wat zeer gevaarlijk is.
Tubelesslaag (TL/TT)
Bij banden met binnenbanden (Tube-Type) is een dunne, niet luchtdichte laag van rubber tegen de binnenzijde van het karkas aangebracht. Deze voorkomt beschadiging van het karkas en de binnenband door de koordlagen. TubeLess banden (zonder binnenband) zijn voorzien van een luchtdichte rubberlaag aan de binnenzijde van het karkas, ook wel innerliner of tubelesslaag.
Over Heuver
Benieuwd geworden naar onze werkzaamheden?
Heuver is een gerenommeerde bandengroothandel gevestigd in Hardenberg, Nederland en heeft daarnaast teams in de Benelux, Frankrijk, Roemenië, Engeland en Duitsland. We hebben meer dan 50 jaar ervaring. En met ons enorme aanbod van bijna alle A- en B-merken voor truck- en trailerbanden, grondverzet- en landbouwbanden, behoren we tot de top van Europa.
Neem contact met ons op- Say hi
- Hi volume
- Hi speed
- Hi score
- Hi class